Odporność

Czy wiesz, że o odporność Twojego organizmu należy dbać cały rok, nie tylko w okresie jesienno- zimowym? 

To właśnie teraz, w okresie wiosenno- letnim powinieneś dostarczyć swojemu organizmowi to co najcenniejszego, by w okresie wzmożonej zachorowalności moc cieszyć się pełnią zdrowia i być mniej podatnym na infekcje. 

Pamiętaj, że jednym z głównych czynników o kluczowym znaczeniu dla wzmocnienia układu odpornościowego jest zbilansowana dieta, bogata w witaminy i mikroelementy. To właśnie teraz dostęp do żywności bogatej w wartości odżywcze jest największa.

 Prawidłowo zbilansowana dieta powinna przede wszystkim dostarczać odpowiedniej ilości składników energetycznych i odżywczych do naszego organizmu, ale także korzystnie wpływać na funkcjonowanie układu immunologicznego.

Niedobory składników odżywczych w diecie, które stymulują i zwalczają drobnoustroje mogą wpływać na zwiększenie podatności na zakażenia, powodować cięższy ich przebieg, ale także prowadzić do występowania powikłań i przejścia choroby w przewlekły proces. 

Jakie produkty są godne naszej uwagi:

ARONIA 

Jest surowcem wykorzystywanym do celów farmakologicznych i spożywczych. Za jej właściwości lecznicze odpowiadają polifenole: flawonoidy, kwasy fenolowe i antocyjany. Jest także cennym źródłem witaminy A, C, E oraz witamin z grupy B, a także miedzi, manganu, wapnia i żelaza. Owoce aronii mają właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe oraz antyhepatotoksyczne. Antocyjany zawarte w aronii pełnią rolę obronną w procesie zapalnym – indukują wytwarzanie prostacykliny PGI2 w komórkach śródbłonka oraz wpływają na obniżenie aktywności TNF-α6 .

ŻEŃ-SZEŃ

Żeń-szeń prawdziwy zawiera saponiny, które wpływają na stymulowanie odpowiedzi swoistej przeciwko podanemu równocześnie antygenowi. Ponadto ekstrakt z żeń-szenia nasila proliferację limfocytów T, aktywność fagocytarną makrofagów i neutrofilii, stymuluje makrofagi do produkcji cytokin IL-12, TNF-α i IL-1β oraz nasila aktywację komórek NK12.

MALINA 

Owoc maliny jest wykorzystywany jako preparat o działaniu przeciwzapalnym, przeciwgorączkowym i napotnym. Malina cechuje się wysoką zawartością witaminy C, E, witamin z grupy B oraz potasu, wapnia, miedzi, żelaza i manganu. Dodatkowo jest źródłem polifenoli: flawonów, tanin, kwasów fenolowych, antocyjanów, te ostatnie wykazują zdolność hamowania enzymów procesu prozapalnego6 .

CZARNY BEZ 

Kwiaty bzu czarnego są bogate w flawonoidy, w tym rutozyd, kampferol, kwercetynę oraz izokwercetynę, kwasy organiczne, trójterpeny, a także sole mineralne, głównie potas. Owoce bzu czarnego bogate są także w antocyjany, dzięki którym zawdzięczają swoje właściwości immunomodulujące i przeciwwirusowe. Wyciągi z bzu czarnego wpływają na zwiększenie produkcji cytokin IL-6, IL-8, IL-1β oraz TNF-α przez monocyty6 .

CZOSNEK 

Czosnek pospolity jako immunostymulator jest stosowany od najdawniejszych czasów. Jego główne właściwości to działanie przeciwgrzybicze, przeciwmiażdżycowe, przeciwbakteryjne, przeciwzakrzepowe, przeciwzapalne, immunomodulujące oraz obniżające stężenie cukru we krwi i regulujące ciśnienie krwi6 .

 

PAMIĘTAJ TEŻ O EKSPOZYCJI NA SŁOŃCE. TO WŁAŚNIE TERAZ MASZ NAJWIĘKSZĄ SZANSĘ NA PODWYŻSZENIE POZIOMU WITAMINY D. 

To właśnie witamina D niezbędna jest w procesie nabywania odporności. 

Marta Pawelec

Dietetyk, dietetyk kliniczny, trener personalny, pedagog